MIS ON MIS ehk kuidas orienteeruda vastutustundlikus ja sotsiaalses ettevõtluses?

MIS ON MIS ehk kuidas orienteeruda vastutustundlikus ja sotsiaalses ettevõtluses?

Keerukana tunduvad definitsioonid ei tohiks kujuneda takistuseks positiivse ühiskondliku mõjuga ettevõtluskeskkonna kujundamisel. Palusime mõistetes selgust luua Jaan Apsil, kes oli Sotsiaalsete Ettevõtete Võrgustiku kaasasutaja ja eestvedaja aastani 2019. Praegu veab Jaan eest ettevõtet Stories For Impact ja panustab Vastutustundliku Ettevõtluse Indeksi hindajana.

Ütle ülevaatlikult, kuidas mõista vastutustundlikke ja sotsiaalseid ettevõtteid.
Vastutustundlikke ettevõtteid juhitakse viisil, mis aitab süsteemselt vähendada äritegevusega kaasnevaid negatiivseid mõjusid ning maandada riske inimestele ja keskkonnale. Samuti suurendatakse võimalusel positiivseid mõjusid.

Sotsiaalsete ettevõtete põhikirjaline eesmärk ja ärimudel aga keskendubki süsteemse positiivse mõju loomisele seoses inimeste heaolu ja/või keskkonnakaitsega. Iga strateegiline otsus peab aitama kaasa selle mõju suurendamisele.

Minu meelest on mõlemad ühiskonnale väärtuslikud ettevõtete juhtimise põhimõtted.

Jaan Aps
FOTO: Oliver Oll

Kas see tähendab, et iga sotsiaalne ettevõte on vastutustundlik ettevõte?
Oma põhitegevusega positiivse mõju loomine ei tähenda automaatselt ESG teemade mõttes vastutustundlik olemist. 

Näiteks võib erivajadustega inimestele tööd pakkuvas sotsiaalses ettevõttes süsteemselt esineda töökiusu ja ahistamist ning maandamata riske seoses isikuandmete kaitsega. Tootmisega tegelevas cleantech iduettevõttes võivad aga olla juhtimata tarnijate negatiivsed keskkonna- ja sotsiaalsed mõjud. 

Seega tuleb sotsiaalsetel ettevõtetel võtta ESG teemasid sama tõsiselt kui kõigil ülejäänutel.

Iga edukas äriettevõte lahendab maksvate klientide jaoks mõnda probleemi. Kas tegelikult on siis iga taoline ettevõte sotsiaalne ettevõte, eriti kui ta tegutseb sealjuures vastutustundlikult?
Enamus vastutustundlikke ettevõtteid ei ole siiski asutatud süsteemse positiivse mõju loomiseks. Isegi enamusel niinimetatud elutähtsatel teenustel pole ühiskonna jaoks ühte selget positiivset mõju. Kasvõi telekommunikatsiooni ettevõtte sideteenuseid võib kasutada nii kiirabi- kui petukõnede ja sotsiaalkampaaniate ning küberkiusu jaoks. 

Teisalt võib ka vaieldamatult suure negatiivse keskkonna- või sotsiaalse mõjuga ettevõte tegutseda teatud ESG aspektides väga vastutustundlikult. Näiteks tubakatoodete tootjal võib olla eeskujulik keskkonnajuhtimissüsteem ja läbipaistev ning töötajaid kaasav juhtimine.

Kas sotsiaalne ettevõtlus tähendab kasumijaotusest loobumist?
Selles osas puudub konsensus. Sotsiaalse ettevõtluse klassikaline määratlus tõepoolest välistab kasumi jaotamise asutajatele või omanikele. Taoline põhimõte peaks aitama tagada otsuste  ja ressursside keskendamist põhikirjalise eesmärgi täitmisele ehk positiivse mõju loomisele. Veidi teisest kontekstist tuleb see argument küllap tuttav ette seoses aruteluga Eesti perearstikeskuste omandivormi ja dividendimaksete üle.

Teisalt pole kasumijaotusest loobudes võimalik kaasata investoreid sarnastel alustel teistele äriettevõtetele. See toob omakorda kaasa suuri raskuseid ettevõtte laiendamise finantseerimisel (juhul kui asutajatel on skaleerimise huvi). Tagajärjena võib ka positiivne mõju jääda pisikeseks.

Lisaks pole  asutajatel võimalik saada kompensatsiooni ettevõtjana võetud riskide ja antud panuse eest. Väheneb mitmekesisus sotsiaalsete ettevõtjate seas, jäädes majanduslikult juba kindlustatud või teatud kindlat tüüpi maailmavaatega inimeste pärusmaaks.

Eks eestvedajate väärtused, eelistused ja võimalused ongi erinevad. Seetõttu oleks ühiskonna jaoks küllap parimaks variandiks kasumijaotuseta ja kasumit jaotavate sotsiaalsete ettevõtete rahumeelne kooseksisteerimine. Nendest esimestel peaks olema aga kergem ligipääs avaliku sektori toetustele, sest just nemad panustavad eeldatavalt oma ressursse positiivse mõju loomisesse suuremal määral.

Loominguline koostöö vastandumise asemel: esimene samm võib olla ärikingituste
hankimine mõnelt erivajadustega inimeste keskuselt.
FOTO: Jaan Aps / Tugikeskus Juks

Kas vastutustundlikel ja sotsiaalsetel ettevõtetel on teineteisele midagi pakkuda?
Sisukaid koostöövõimalusi on palju. Eelkõige võivad sotsiaalsed ettevõtted  olla vastutustundlike ettevõtete jaoks eri ESG valdkondades positiivset mõju suurendavad partnerid. Seda näiteks seoses toodete-teenuste pakkumisega väärtusahelas, samuti partneritena mõne ESG valdkonna sisuarenduseks või kasumijaotuseta sotsiaalsete ettevõtete puhul ka toetustegevuses. Ja kindlasti pakuvad paljud sotsiaalsed ettevõtted siirast inspiratsiooni vastutustundlikele ettevõtetele oma positiivse mõju suurendamiseks!

Sotsiaalsete ettevõtete jaoks on vastutustundlikud ettevõtted partnerid oma missiooni levitamisel ja toodete-teenuste müügil. Kasumijaotuseta sotsiaalsetele ettevõtetele on oluline ka ressursside hankimine tänu vastutustundlike ettevõtete toetustegevusele (sh annetused, vabatahtlik töö). Ja kindlasti pakuvad paljud vastutustundlikud ettevõtted  sotsiaalsete ettevõtetele inspiratsiooni oma ärimudeli tugevdamiseks ja skaleerimiseks!

Artikkel ilmus 04.06.2025 Postimehe Vastutustundliku Ettevõtluse erilehes. Loe täpsemalt indeksi kohta siin.

Autor: Jaan Aps